tisdag 6 september 2011
41. TILL LAGTINGET 16.10.2011
EFTER VALET: UPPDATERAT 25.7.12
EU-KRITIKERNA SÄGER "VAD VAR DET VI SADE"! OCH INTE BARA EURON, UTAN NU HAR OCKSÅ EU SVÅRT ATT SKÖTA SINA BETALNINGAR !!!
FÅR SE HUR EUROPEERNA FORTSÄTTER ATT AGERA . . .
SAMTIDIGT: FINLAND I INBÖRDESKRIG? ÅTMINSTONE VAD DEBATTEN GÄLLER, D.V.S. VANLIGT FOLK MOT REGERINGSPARTIERNA. TONERNA ÄR ALLT ANNAT ÄN FREDLIGA, ÅTERKOMMER MED NÅGOT AV ALLT DETTA SMÅNINGOM . . .
___________________________________________________
Hej,
under denna text nr 41 kommer jag att inför lagtingsvalet den 16 oktober kommentera och analysera diverse samhällsfrågor (8 texter/10.10).
Varje text kan Du komplettera genom att öppna rubriker under ARKIV i högerbalken. Annars,de tre mest lästa av mina texter är nr 30 om George Orwell(överlägset!), nr 20 med rubriken Annorlunda frågesport och nr 38 om EU--beskattning.
Jag öppnar sidan för debatt efter valet ifall jag blir invald.
Hälsningar till alla de cirka 80 ålännningar som röstade på mig i senaste EU-valet! Nu fortsätter vi arbetet och alla som känner igen sig i mina resonemang är välkomna med i "lagtingsäventyret" 2011 ...
MOTTO: En inflyttad kan tänka och jobba för Åland och samtidigt informera om vad som pågår i finska Finland (= för att balansera ensidiga informationen på Åland) I finska Finland brukar jag informera om Åland!
Mvh. Merja, bor i Mariehamn sedan sommaren 2010
__________________________________________________
TEXT 1
HÖSTENS MEST POSITIVA TANKE ÄR DENNA:
På lagtinget behövs folk som är fria från sådana tvingande förbindelser som hindrar att i offentligheten kunna rapportera om hur EU redan påverkat och håller på att påverka det mesta i lagtingets beslutsfattande.Det behövs helhetsbilder.
Tänker man på vilka som helst av de centrala sektorerna i lagtingspolitiken så kommer de inte undan den klåfingriga unionen. Vi har redan direktiv, bedövande bidragsmaskineri eller annars insmygande lagstiftning för jordbruk, miljö, utbildning, transporter, sjöfart, ekonomi och beskattning, kommunstrukturen, säkerhet och övervakning, media, inflyttning, social trygghet, ungdomsarbete med mera.
För mig är detta inte lika med självstyrelse och vettiga utlandskontakter.
Det som ofta anses vara positivt i allt EU-arbete är enligt min mening ingenting annat än vansinnigt dyra kulisser för mindre respekterade strävanden och euroidealism.
Ingen god kapitalism alltså, ingen god social och annan trygghet heller. Inte ens någon god ram för småföretagande eller effektivt miljöarbete.Och vanligt folk runtom i Europa visar mer och mer sin irritation, inte mera via politiska partier, utan på gatorna. På Åland kan vi ännu reagera på annat sätt!
__________________________________________________
TEXT 2
RAPPORTÖREN OM LÖFTEN OM LIKVÄRDIG SERVICE
Man är arbetslös, sjuk, har sin släkting i behov av vård och hjälp. Rubrikerna berättar om vacklande socialvård, ersättningarna från FPA har stannat upp på en nivå från början av 90-talet och kommunerna har börjat strama åt sin service.
Mer och mer inflyttning och löften om likvärdig service såsom vi vill ha det? Men vem fattar besluten redan nu och vem betalar och hur? Kolla dessa utdrag, i kortform, ur boken Spänningsfält i EU (Europa-informationen, inrikesministeriet 2009):
1. Enkäter visar att allt fler medborgare instämmer med påståendet att makten rinner dem ur händerna - antingen till EU, självständiga centralbanker eller exempelvis multinationella företag.
2. Man har blivit tvungen att omvärdera nationella system nationella system utgående från europeisk synvinkel.
3. Efter millennieskiftet har kommissionen börjat bredda tillämpnings-området för begreppet allmännyttiga tjänster så att det också täcker social- och hälsovårdspolitiken (allt från bostadsbidrag till pensionsförsäkringar, omhändertagna barn till hälsovårdstjänster).
4. Den avgörande frågan som uppstått är var området för ekonomisk verksamhet börjar och var den icke-ekonomiska verksamheten slutar.
I Finland ser man tydligt hur kommunstrukturen centraliseras för att smidigare kunna anpassa landet till EU:s tilltänkta sociala, och andra, system.
Vad håller vänstern och alla liberalt tänkande politiker på med på Åland?
- Lagtinget behöver beslutsfattare med EU-rapportörroll.
__________________________________________________
TEXT 3
RAPPORTÖREN OM SJÄLVSTYRELSEN
Jag stöder fullt det grundläggande i Obunden Samlings 32-sidiga valprogram:
1. Man vill ha en ramlag som ger ålänningarna rätt att ta över behörighet i egen takt
2. Demokrati är att kunna påverka sin vardag
3. EU blir ett samarbetsområde utan överstatlighet
4. Medborgarnas rättssäkerhet garanteras också i ekonomiskt svåra tider
5. Angående samhällets bidrag: Näringslivet måste stå för 70% av investeringarna och förbinda sig att driva verksamheten under överskådlig tid
6. Åland bör överta lagstiftningsbehörigheten för folkbokföringen
7. Kommunförbunden: deras roll skall klarläggas
8. Få en effektiv rollfördelning mellan politik och förvaltning
9. Vi behöver en självstyrelseombudsman
10. Rapportera fel och oegentligheter inom den politiska förvaltningen
Min personliga politiska linjedragning parallellt är att:
1. Europa har alltid varit ett samarbetsområde och behövs som så för att Åland syns internationellt, men EU håller på att skapa allt starkare överstatlighet och kör om och över självstyrelsen (språkskyddet, några praktikantplatser för barnen och maktlösa EU-representanter räcker inte till för att hindra denna utveckling). Strax finns det ingenting att ta över från Finland heller!
2. det behövs således ständig och offentlig rapportering om hur EU påverkar på landskapsnivå och på kommunal nivå (förnäma EU-besökare i liberal stil är inte lika med rapportering och sakkunnighet gentemot ålänningar)
__________________________________________________
TEXT 4
RAPPORTÖREN OM INFLYTTNING UTAN MOTTAGARANSVAR
Vad jag vill säga med jämförelsen nedan är att när det sociala nu redan är vacklande så varför propagera för mer och mer inflyttning utan finansieringsansvar?
Det torde vara ett känt faktum för alla att ersättningarna från FPA har stannat upp på en nivå från början av 90-talet och kommunerna har börjat gallra av sin service. I Finland har kommunerna nu utlyst kommunuppror mot regeringens planer.
Det som vi nu borde parallellt tänka på är det som EU-idealismen förorsakar:
1. Röda Korset (www.ifrc.org) noterade i oktober 2009 att det är märkligt hur lite rika Europas regeringar uppvisat intresse att lösa egna landets sociala problem. Enligt EU:s statistikbyrå är cirka 21,8 miljoner arbetslösa och cirka 50 miljoner befinner sig inom farozonen. Hela 2/3 av det rika Europas länder inkluderar mathjälpen i sina sociala program.
2. I november 2009 noterade Inrikesministeriet i sin kartläggning att Finland varit det mest generösa landet inom EU att ekonomiskt stöda asylsökande familjer. Finland gav 1277€ i månaden, gratis boende samt hälsokontroll, Sverige 531 €, England och Italien mat och bostad men inga pengar. År 2007 var antalet asylsökande till Finland 1500, år 2009 var antalet redan sex tusen!
3. Den 26 april 2010 ändrade EU sina direktiv så att en EU-medborgare får fortsatt socialskydd när han/hon jobbar i ett annat EU-land. Utländska arbetstagare varit duktiga på att skapa falska dokument och missbruka socialen.
Jag gillar våra inflyttade, men s.k. fredsprojektet EU har lett till socialt krig i Europa och jag vill inte att Åland kommer att utgöra en aktiv del av detta.
___________________________________________
TEXT 5
RAPPORTÖREN OM KOMMUNSAMMANSLAGNINGAR
De som förespråkar sammanslagningar av kommuner påtvingat från ovan gör mig ytterst misstänksam. Jag köper inte tanken att det enbart skulle vara fråga om lokal ekonomi.
Så här har svenska myndigheter analyserat läget redan 2004:
”EU:s strukturfonder medfinansierar projekt runt om i Sverige och belyser hur EU samverkar med kommuner, landsting och regioner i deras roll som samhällsbyggare. När lokala och regionala myndigheter utövar sitt tillsynsansvar finns ofta ett europeiskt regelverk som grund för den svenska lagstiftningen. Livsmedelssäkerhet, regler om badvatten och djurhållning är några exempel. Svenska kommuner, landsting och regioner är stora arbetsgivare, och påverkas därför av gemensamma regler kring arbetstider och arbetsmiljö. Den europeiska nivån kommer även in i rollen som serviceproducent, till exempel när entreprenader ska genomföras.”
Det är skrämmande, inte minst med tanke på välfärden å ena sidan och självstyrelsen å andra sidan. Redan artikel 50 i Lissabon-fördraget talar om hur EU vill avskaffa alla hinder i vägen för placering av verksamheter, arbetande och anskaffning av mark. Allt som våra lagtingskandidater nu lovar och invalda politiker fattar beslut om måste vi börja EU- konsekvensbedöma, offentligt och i klartext!
PS. MÄRKLIGT HUR LANDSKAPETS TJÄNSTEMÄN BBBÖRJAR ÅKA RUNT I LANDSKAPET OCH MARKNADSFÖRA LEADER-PENGAR, ALLTID INFÖR KOMANDE VAL !!!
____________________________________________
TEXT 6
RAPPORTÖREN OM HUR TURISTBYRÅN TAS ÖVER ELLER OM DEBATTEN SOM ALDRIG ARRANGERAS
Man pratar gärna om tandvård, pensioner, knarkproblemet och många slags sociala och andra bidrag. Men har ni sett någon relatera de här vardagsfrågorna till vad som är möjligt vad gäller vår omvärld och EU. Den analysen skrivs inte, den debatten arrangeras aldrig på Åland. Varför?
Här är i varje fall ett exempel på hur en sådan analys kan låta. Statssekreterare Raimo Sailas konstaterade i Finlands radio den 28 september att:
1. exporten försvagats i snabb takt
2. med tanke på konkurrenskraft och sysselsättning/arbetslöshet borde man i åtminstone två års tid hålla sig till nollinje vad gäller lönerna
3. under en kort period har statsskulden ökat med 25 miljarder euro
4. de ökade EU-garantierna motsvarar i storlek Finska statens budget
5. norra Europa betalar södra Europas skulder
Samtidigt ger jag som exempel följande axplock från finsk media:
1. man kämpar mot knark i en EU med allt öppnare gränser
2. pensionsfonderna har placerat utomlands, d.v.s. i Europa och nu pekar kurserna neråt
Och nu påstås regeringspartiet centern ”ha åstadkommit mer inflytande i EU” och regeringspartiet liberalerna ”har lyckats bevaka inflytandefrågorna under den gångna
valperioden”.
Det som man egentligen åstadkommit kallar jag euroturism varför jag rekommenderar att liberalerna tar över turistbyrån och fortsätter där i stället. Och övriga dagdrömmare kan sedan jobba som turistguider för alla dessa EU-grupper.
____________________________________________
TEXT 7
RAPPORTÖREN OM STOR LANDSKAPSFÖRVALTNING
Vad avses när en del kandiderar med temat effektivare förvaltning på lagtingsnivån? Att man ännu smidigare jobbar för vissa kretsars intressen utan att alla har uppfattning om vad som pågår, eller?
När man inte öppet vill berätta något så försöker man skapa en uppfattning om EU att det är en liten detaljfråga som folk inte behöver bry sig om. Eller så försöker man mellan raderna ge budskapet att när man har lyckats avvärja några enstaka jakt-direktiv så är allt frid och fröjd igen.
Europas internationellt arbetande EU-kritiker har dock en annan uppfattning. Som exempel tar jag här fram det totala antalet rättsakter som är gällande plus rättsakter som är under beredning (källa: EUR-Lex per 8.5.09). Sammantaget har man alltså i dag minst 17.069 + 1.355 rättsakter, vilket gör totalt 18.424 lagar som täcker alla samhällets funktioner (hela texten i arkiv/nr 8).
Till exempel regler tillämpliga på företag var redan 2009 alltså 111 + 22, d.v.s. 133 stycken. En hel del att hantera, kolla och övervaka eller hur?
Och vem tror ni att gör det hela? En växande tjänstemannakår naturligtvis! Och blir tjänstemän färre till antal så desto mer måste Åland anlita Finland och dess blankettlagar för att hinna uppfylla EU-kraven.
Och så täcks liberalerna prata om beslut som fattas så nära som möjligt subsidiaritet)!
Ålänningarna måste få en klar bild av dagens förvaltningsmässiga verklighet!
___________________________________________
TEXT 8
RAPPORTÖREN OM SKATTEÖVERTAGANDE
När offentliga Åland inte vill så vill jag som invald i lagtinget satsa en del av lönen för att skapa ett informativt forum för vanliga skattebetalare.
Vem skall vi t.ex. överta beskattningen av, Finland och/eller EU? Med vilken ”subsidiaritet” och vilka ”undantag i all evighet” eller unik lobbar- erfarenhet? Några axplock (och citat) ur mina insändare:
1. Jag tackar Carl Haglund för svaret till min fråga om EU-beskattning. Du vet ingenting och ”hoppas” att det inte blir någon beskattning heller.
2. Helsingfors 7.3.2006 med Alain Lamassoure (den ständiga rapportören för projektet), Ulla-Maj Wideroos (finansministeriet) och Jari Koskinen ( beskattnings- kommitté i riksdagen): Konstaterades att AL ”var övertygad om att i något skede en del av nationell skatt borde överföras till unionen, alltså ”del av någon nationell skatt så att landets budget inte behöver belastas med detta (!)”.
3. Eftersom det skulle bli för dyrt för EU att beskatta länderna, så ”skulle det vara mycket enklare att utnyttja någon skatt som redan existerar i alla medlemsländer”.
4. Europeiska ekonomiska och sociala kommittén antog 2006 det som redan Rudingrapporten 1992 slog fast: ”Det behövs gemensamma regler för definitionen av skattebasen (inkl. minimi- och maximinivåer för skattesatserna)
5. ”Kommissionen ingriper nationella konstitutioner varje dag, att den inte skulle göra det är absoluta fantasier! Å andra sidan du må ha något i den nationella grund-
lagen, men det gäller inte eftersom EU-lagen är ovanför. I fördraget vill EU även nå
kommunala nivån”. Regionkommittén har inte gjort sitt heller.
6. ”Den offentliga sektorn blivit fångar hos europeiska finansjättar, vars tillväxt den inte mera vågar kritisera. Lobbarsystemet i EU stöder dessa aktörers agerande”.
7. Offentliga skulden var 66 % 2007 och 83,6 % av BNP 2010 (källa: Eurostat).Men hela skulden består av hushållens, företagens och offentliga sektorns skuldsättning: Frankrike 199,5 %, Tyskland 202,7 %, Spanien 269,3 %, England 255,0 % och Italien 221 %.
__________________________________________
EU-KRITIKERNA SÄGER "VAD VAR DET VI SADE"! OCH INTE BARA EURON, UTAN NU HAR OCKSÅ EU SVÅRT ATT SKÖTA SINA BETALNINGAR !!!
FÅR SE HUR EUROPEERNA FORTSÄTTER ATT AGERA . . .
SAMTIDIGT: FINLAND I INBÖRDESKRIG? ÅTMINSTONE VAD DEBATTEN GÄLLER, D.V.S. VANLIGT FOLK MOT REGERINGSPARTIERNA. TONERNA ÄR ALLT ANNAT ÄN FREDLIGA, ÅTERKOMMER MED NÅGOT AV ALLT DETTA SMÅNINGOM . . .
___________________________________________________
Hej,
under denna text nr 41 kommer jag att inför lagtingsvalet den 16 oktober kommentera och analysera diverse samhällsfrågor (8 texter/10.10).
Varje text kan Du komplettera genom att öppna rubriker under ARKIV i högerbalken. Annars,de tre mest lästa av mina texter är nr 30 om George Orwell(överlägset!), nr 20 med rubriken Annorlunda frågesport och nr 38 om EU--beskattning.
Jag öppnar sidan för debatt efter valet ifall jag blir invald.
Hälsningar till alla de cirka 80 ålännningar som röstade på mig i senaste EU-valet! Nu fortsätter vi arbetet och alla som känner igen sig i mina resonemang är välkomna med i "lagtingsäventyret" 2011 ...
MOTTO: En inflyttad kan tänka och jobba för Åland och samtidigt informera om vad som pågår i finska Finland (= för att balansera ensidiga informationen på Åland) I finska Finland brukar jag informera om Åland!
Mvh. Merja, bor i Mariehamn sedan sommaren 2010
__________________________________________________
TEXT 1
HÖSTENS MEST POSITIVA TANKE ÄR DENNA:
På lagtinget behövs folk som är fria från sådana tvingande förbindelser som hindrar att i offentligheten kunna rapportera om hur EU redan påverkat och håller på att påverka det mesta i lagtingets beslutsfattande.Det behövs helhetsbilder.
Tänker man på vilka som helst av de centrala sektorerna i lagtingspolitiken så kommer de inte undan den klåfingriga unionen. Vi har redan direktiv, bedövande bidragsmaskineri eller annars insmygande lagstiftning för jordbruk, miljö, utbildning, transporter, sjöfart, ekonomi och beskattning, kommunstrukturen, säkerhet och övervakning, media, inflyttning, social trygghet, ungdomsarbete med mera.
För mig är detta inte lika med självstyrelse och vettiga utlandskontakter.
Det som ofta anses vara positivt i allt EU-arbete är enligt min mening ingenting annat än vansinnigt dyra kulisser för mindre respekterade strävanden och euroidealism.
Ingen god kapitalism alltså, ingen god social och annan trygghet heller. Inte ens någon god ram för småföretagande eller effektivt miljöarbete.Och vanligt folk runtom i Europa visar mer och mer sin irritation, inte mera via politiska partier, utan på gatorna. På Åland kan vi ännu reagera på annat sätt!
__________________________________________________
TEXT 2
RAPPORTÖREN OM LÖFTEN OM LIKVÄRDIG SERVICE
Man är arbetslös, sjuk, har sin släkting i behov av vård och hjälp. Rubrikerna berättar om vacklande socialvård, ersättningarna från FPA har stannat upp på en nivå från början av 90-talet och kommunerna har börjat strama åt sin service.
Mer och mer inflyttning och löften om likvärdig service såsom vi vill ha det? Men vem fattar besluten redan nu och vem betalar och hur? Kolla dessa utdrag, i kortform, ur boken Spänningsfält i EU (Europa-informationen, inrikesministeriet 2009):
1. Enkäter visar att allt fler medborgare instämmer med påståendet att makten rinner dem ur händerna - antingen till EU, självständiga centralbanker eller exempelvis multinationella företag.
2. Man har blivit tvungen att omvärdera nationella system nationella system utgående från europeisk synvinkel.
3. Efter millennieskiftet har kommissionen börjat bredda tillämpnings-området för begreppet allmännyttiga tjänster så att det också täcker social- och hälsovårdspolitiken (allt från bostadsbidrag till pensionsförsäkringar, omhändertagna barn till hälsovårdstjänster).
4. Den avgörande frågan som uppstått är var området för ekonomisk verksamhet börjar och var den icke-ekonomiska verksamheten slutar.
I Finland ser man tydligt hur kommunstrukturen centraliseras för att smidigare kunna anpassa landet till EU:s tilltänkta sociala, och andra, system.
Vad håller vänstern och alla liberalt tänkande politiker på med på Åland?
- Lagtinget behöver beslutsfattare med EU-rapportörroll.
__________________________________________________
TEXT 3
RAPPORTÖREN OM SJÄLVSTYRELSEN
Jag stöder fullt det grundläggande i Obunden Samlings 32-sidiga valprogram:
1. Man vill ha en ramlag som ger ålänningarna rätt att ta över behörighet i egen takt
2. Demokrati är att kunna påverka sin vardag
3. EU blir ett samarbetsområde utan överstatlighet
4. Medborgarnas rättssäkerhet garanteras också i ekonomiskt svåra tider
5. Angående samhällets bidrag: Näringslivet måste stå för 70% av investeringarna och förbinda sig att driva verksamheten under överskådlig tid
6. Åland bör överta lagstiftningsbehörigheten för folkbokföringen
7. Kommunförbunden: deras roll skall klarläggas
8. Få en effektiv rollfördelning mellan politik och förvaltning
9. Vi behöver en självstyrelseombudsman
10. Rapportera fel och oegentligheter inom den politiska förvaltningen
Min personliga politiska linjedragning parallellt är att:
1. Europa har alltid varit ett samarbetsområde och behövs som så för att Åland syns internationellt, men EU håller på att skapa allt starkare överstatlighet och kör om och över självstyrelsen (språkskyddet, några praktikantplatser för barnen och maktlösa EU-representanter räcker inte till för att hindra denna utveckling). Strax finns det ingenting att ta över från Finland heller!
2. det behövs således ständig och offentlig rapportering om hur EU påverkar på landskapsnivå och på kommunal nivå (förnäma EU-besökare i liberal stil är inte lika med rapportering och sakkunnighet gentemot ålänningar)
__________________________________________________
TEXT 4
RAPPORTÖREN OM INFLYTTNING UTAN MOTTAGARANSVAR
Vad jag vill säga med jämförelsen nedan är att när det sociala nu redan är vacklande så varför propagera för mer och mer inflyttning utan finansieringsansvar?
Det torde vara ett känt faktum för alla att ersättningarna från FPA har stannat upp på en nivå från början av 90-talet och kommunerna har börjat gallra av sin service. I Finland har kommunerna nu utlyst kommunuppror mot regeringens planer.
Det som vi nu borde parallellt tänka på är det som EU-idealismen förorsakar:
1. Röda Korset (www.ifrc.org) noterade i oktober 2009 att det är märkligt hur lite rika Europas regeringar uppvisat intresse att lösa egna landets sociala problem. Enligt EU:s statistikbyrå är cirka 21,8 miljoner arbetslösa och cirka 50 miljoner befinner sig inom farozonen. Hela 2/3 av det rika Europas länder inkluderar mathjälpen i sina sociala program.
2. I november 2009 noterade Inrikesministeriet i sin kartläggning att Finland varit det mest generösa landet inom EU att ekonomiskt stöda asylsökande familjer. Finland gav 1277€ i månaden, gratis boende samt hälsokontroll, Sverige 531 €, England och Italien mat och bostad men inga pengar. År 2007 var antalet asylsökande till Finland 1500, år 2009 var antalet redan sex tusen!
3. Den 26 april 2010 ändrade EU sina direktiv så att en EU-medborgare får fortsatt socialskydd när han/hon jobbar i ett annat EU-land. Utländska arbetstagare varit duktiga på att skapa falska dokument och missbruka socialen.
Jag gillar våra inflyttade, men s.k. fredsprojektet EU har lett till socialt krig i Europa och jag vill inte att Åland kommer att utgöra en aktiv del av detta.
___________________________________________
TEXT 5
RAPPORTÖREN OM KOMMUNSAMMANSLAGNINGAR
De som förespråkar sammanslagningar av kommuner påtvingat från ovan gör mig ytterst misstänksam. Jag köper inte tanken att det enbart skulle vara fråga om lokal ekonomi.
Så här har svenska myndigheter analyserat läget redan 2004:
”EU:s strukturfonder medfinansierar projekt runt om i Sverige och belyser hur EU samverkar med kommuner, landsting och regioner i deras roll som samhällsbyggare. När lokala och regionala myndigheter utövar sitt tillsynsansvar finns ofta ett europeiskt regelverk som grund för den svenska lagstiftningen. Livsmedelssäkerhet, regler om badvatten och djurhållning är några exempel. Svenska kommuner, landsting och regioner är stora arbetsgivare, och påverkas därför av gemensamma regler kring arbetstider och arbetsmiljö. Den europeiska nivån kommer även in i rollen som serviceproducent, till exempel när entreprenader ska genomföras.”
Det är skrämmande, inte minst med tanke på välfärden å ena sidan och självstyrelsen å andra sidan. Redan artikel 50 i Lissabon-fördraget talar om hur EU vill avskaffa alla hinder i vägen för placering av verksamheter, arbetande och anskaffning av mark. Allt som våra lagtingskandidater nu lovar och invalda politiker fattar beslut om måste vi börja EU- konsekvensbedöma, offentligt och i klartext!
PS. MÄRKLIGT HUR LANDSKAPETS TJÄNSTEMÄN BBBÖRJAR ÅKA RUNT I LANDSKAPET OCH MARKNADSFÖRA LEADER-PENGAR, ALLTID INFÖR KOMANDE VAL !!!
____________________________________________
TEXT 6
RAPPORTÖREN OM HUR TURISTBYRÅN TAS ÖVER ELLER OM DEBATTEN SOM ALDRIG ARRANGERAS
Man pratar gärna om tandvård, pensioner, knarkproblemet och många slags sociala och andra bidrag. Men har ni sett någon relatera de här vardagsfrågorna till vad som är möjligt vad gäller vår omvärld och EU. Den analysen skrivs inte, den debatten arrangeras aldrig på Åland. Varför?
Här är i varje fall ett exempel på hur en sådan analys kan låta. Statssekreterare Raimo Sailas konstaterade i Finlands radio den 28 september att:
1. exporten försvagats i snabb takt
2. med tanke på konkurrenskraft och sysselsättning/arbetslöshet borde man i åtminstone två års tid hålla sig till nollinje vad gäller lönerna
3. under en kort period har statsskulden ökat med 25 miljarder euro
4. de ökade EU-garantierna motsvarar i storlek Finska statens budget
5. norra Europa betalar södra Europas skulder
Samtidigt ger jag som exempel följande axplock från finsk media:
1. man kämpar mot knark i en EU med allt öppnare gränser
2. pensionsfonderna har placerat utomlands, d.v.s. i Europa och nu pekar kurserna neråt
Och nu påstås regeringspartiet centern ”ha åstadkommit mer inflytande i EU” och regeringspartiet liberalerna ”har lyckats bevaka inflytandefrågorna under den gångna
valperioden”.
Det som man egentligen åstadkommit kallar jag euroturism varför jag rekommenderar att liberalerna tar över turistbyrån och fortsätter där i stället. Och övriga dagdrömmare kan sedan jobba som turistguider för alla dessa EU-grupper.
____________________________________________
TEXT 7
RAPPORTÖREN OM STOR LANDSKAPSFÖRVALTNING
Vad avses när en del kandiderar med temat effektivare förvaltning på lagtingsnivån? Att man ännu smidigare jobbar för vissa kretsars intressen utan att alla har uppfattning om vad som pågår, eller?
När man inte öppet vill berätta något så försöker man skapa en uppfattning om EU att det är en liten detaljfråga som folk inte behöver bry sig om. Eller så försöker man mellan raderna ge budskapet att när man har lyckats avvärja några enstaka jakt-direktiv så är allt frid och fröjd igen.
Europas internationellt arbetande EU-kritiker har dock en annan uppfattning. Som exempel tar jag här fram det totala antalet rättsakter som är gällande plus rättsakter som är under beredning (källa: EUR-Lex per 8.5.09). Sammantaget har man alltså i dag minst 17.069 + 1.355 rättsakter, vilket gör totalt 18.424 lagar som täcker alla samhällets funktioner (hela texten i arkiv/nr 8).
Till exempel regler tillämpliga på företag var redan 2009 alltså 111 + 22, d.v.s. 133 stycken. En hel del att hantera, kolla och övervaka eller hur?
Och vem tror ni att gör det hela? En växande tjänstemannakår naturligtvis! Och blir tjänstemän färre till antal så desto mer måste Åland anlita Finland och dess blankettlagar för att hinna uppfylla EU-kraven.
Och så täcks liberalerna prata om beslut som fattas så nära som möjligt subsidiaritet)!
Ålänningarna måste få en klar bild av dagens förvaltningsmässiga verklighet!
___________________________________________
TEXT 8
RAPPORTÖREN OM SKATTEÖVERTAGANDE
När offentliga Åland inte vill så vill jag som invald i lagtinget satsa en del av lönen för att skapa ett informativt forum för vanliga skattebetalare.
Vem skall vi t.ex. överta beskattningen av, Finland och/eller EU? Med vilken ”subsidiaritet” och vilka ”undantag i all evighet” eller unik lobbar- erfarenhet? Några axplock (och citat) ur mina insändare:
1. Jag tackar Carl Haglund för svaret till min fråga om EU-beskattning. Du vet ingenting och ”hoppas” att det inte blir någon beskattning heller.
2. Helsingfors 7.3.2006 med Alain Lamassoure (den ständiga rapportören för projektet), Ulla-Maj Wideroos (finansministeriet) och Jari Koskinen ( beskattnings- kommitté i riksdagen): Konstaterades att AL ”var övertygad om att i något skede en del av nationell skatt borde överföras till unionen, alltså ”del av någon nationell skatt så att landets budget inte behöver belastas med detta (!)”.
3. Eftersom det skulle bli för dyrt för EU att beskatta länderna, så ”skulle det vara mycket enklare att utnyttja någon skatt som redan existerar i alla medlemsländer”.
4. Europeiska ekonomiska och sociala kommittén antog 2006 det som redan Rudingrapporten 1992 slog fast: ”Det behövs gemensamma regler för definitionen av skattebasen (inkl. minimi- och maximinivåer för skattesatserna)
5. ”Kommissionen ingriper nationella konstitutioner varje dag, att den inte skulle göra det är absoluta fantasier! Å andra sidan du må ha något i den nationella grund-
lagen, men det gäller inte eftersom EU-lagen är ovanför. I fördraget vill EU även nå
kommunala nivån”. Regionkommittén har inte gjort sitt heller.
6. ”Den offentliga sektorn blivit fångar hos europeiska finansjättar, vars tillväxt den inte mera vågar kritisera. Lobbarsystemet i EU stöder dessa aktörers agerande”.
7. Offentliga skulden var 66 % 2007 och 83,6 % av BNP 2010 (källa: Eurostat).Men hela skulden består av hushållens, företagens och offentliga sektorns skuldsättning: Frankrike 199,5 %, Tyskland 202,7 %, Spanien 269,3 %, England 255,0 % och Italien 221 %.
__________________________________________