lördag 10 oktober 2009

21. KAMP FÖR EUROPA (Demokrati, bedrägerier)

FRÅN OKTOBER 2008

Före detta kommissiontjänstemannen Paul van Buitenens (http://sv.wikipedia.org/wiki/Paul_van_Buitenen)agerande och bok Kamp för Europa (1999) blev epokgörande, eftersom man tillsatte kom-mittéer som skrev två omfattande rapporter. Dessa, och andra spännande saker, finns att läsa på engelska och franska på kommissionens hemsida (www.ec.euroopa.eu/anti_fraud/reports) under namnet Committee of Independent Experts, 1999.

OBS! KAN HÄNDA ATT DESSA LINKAR INTE FUNGERAR MERA 2009!JAG HAR TEXTERNA OM NÅGON ÄR INTRESSERAD

De frågor som ställs till kommissionen i dag kan jämföras med axplock från ovan nämnda rapporter. Jag plockade fram ur det massiva materialet sådant som konstaterades om temat avtal och bidrag (på svenska eftersom en översättning tidigare fanns tillgänglig i nätet,i dag måste man veta direktadressen ovan för att alls kunna hitta dem), till lärdom för landskapets alla Moralelastix (namnet från Asterix) som älskar EU-bidrag och EU–projekt och tror sig vara riktiga samhälls- byggare.

Utgångspunkten är den att i varje etapp i beslutsfattande (ingå ett avtal, val av förfarande, anbudsförfarande, avtalspartner, finansiering, uppföljning) finns risk för oegentligheter eller rent av bedrägerier.

Orsakerna till problemen var:
1. Kommissionens mediokra förvaltningsinstrument när det gäller avtal och bidrag.

2. Distinktionen mellan avtal och bidrag är ytterst diskutabel både i teorin och i praktiken.

3. Dåligt definierade begrepp som överlappar varandra i praktiken.

4. Det existerar lika många särskilda system som rättsliga grunder.

5. Regelverket för bidrag är svagt, de särskilda föreskrifterna är inte av någon tvingande karaktär. Dessutom är de utspridda, det finns budgetförordningen, förord- ning om genomförandebestämmelser, direktiv om offentlig upphandling, uppförandekodex, internatio-nella avtalet om offentlig upphandling, domstolens rättspraxis, praxis inom rådgivande kommittén för upphandling och avtal, särskilda föreskrifter. Vissa av gemenskapsprogram- men föreskriver själva särskilda regler som är tillämpliga enbart inom ramen för det aktuella programmet.

6. Den allvarligaste bristen gäller dock avsaknaden av definition av begreppet bidrag. På grund av detta åtnjuter utanordnarna en överdriven personlig frihet när det gäller att välja mellan antingen ett förfarande för ingående av avtal eller ett förfarande för tilldelning av bidrag.

7. I budgetsförordningen behandlas inte denna utgiftskategori; oprecisa och icke-tvingande föreskrifter är inte tillräckligt.

8. Många av bidragen är maskerade kontrakt.

9. De huvudsakliga svagheterna berör riskerna för kumulation till fördel för samma bidragsmottagare.

10. Avtalspartner har inte utfört någon faktisk motprestation.

Det bör tilläggas att det finns i dag minst 15.000 lobbyister och 2.500 lobbyorgani- sationer som rör sig även i denna soppa. Rapporterna, den första på 148 sidor och den andra på 275 sidor, brukar jag rekommendera som grundkurs i vad EU till grunden är, en genomkorrupt organisation.

SÖKRUTAN